Bouwen voor mens én dier

9 Nov
2020

Wat is duurzaamheid anno 2020? Het is zeker dat het klimaat veranderd. Wij zijn ons hier van bewust en voelen ons verantwoordelijk om hier in nieuwe plannen iets mee te doen. Het behoud en de ontwikkeling van biodiversiteit is daarbijbelangrijk. Met eenvoudige voorzieningen aan gebouwen, zoals architectonische aanpassingen aan het ontwerp of het aanpassen van een werkwijze of de tegebruiken materialen, kan veel bereikt worden voor de biodiversiteit en leefbaarheid in de stad. Tijdens het ontwerpen van een nieuwe wijk of een gebouw ontwerpen we natuurlijk voormensen, maar we denken ook aan flora en fauna.

Enkele voorbeelden uit onze ontwerpen: in het ontwerp voor Senzora in Deventer hebben we een vleermuishotel bedacht, op het terrein van derioolwaterzuiveringsinstallatie in Utrecht zitten speciale elementen in debetonwanden zodat klimplanten kunnen groeien die weer goed zijn voor insecten,vleermuizen en vogels en bij het Buurtschap Crailo bij Bussum zal de helft van het plan bestaan uit bestaande én nieuwenatuur.