Woonkwaliteit in een modulair gebouw

4 Jan

Een tijdelijk en modulair gebouw betekent niet dat aan kwaliteit wordt ingeboet als het gaat om de architectonische uitstraling. Hoewel de units van het appartementencomplex SET redelijk sober zijn gehouden om zo het productieproces zo snel mogelijk te laten verlopen (het gebouw stond in drie maanden!), hebben de architecten van SVP gezocht naar (woon)kwaliteit in de details van onder andere de gevelelementen.

Gideon (architect en directielid van SVP) vertelt: “Wij vinden het belangrijk dat een gebouw ‘beweegt’, dat het er staat, maar dat het ook van elk perspectief een ander statuur kan aannemen.” Bij dit gebouw houdt dat in dat wanneer je langs de gevel naar het gebouw kijkt, het een bijna wit monoliet gebouw lijkt en een heel ander aanblik geeft dan wanneer je recht voor het gebouw staat, dan zie je juist de warme houten gevel. Deze witte stalen kaders om de ramen zorgen er niet alleen voor dat het gebouw lijkt te bewegen, maar ook dat de Franse balkonnetjes van de appartementen net 20cm naar buiten kunnen worden verplaatst, waardoor er een kader ontstaan aan de binnenkant waar de bewoners in kunnen zitten. Een klein detail voor ons, maar een grote toevoeging voor het woonplezier!