De stikstofcrisis maakt pijnlijk zichtbaar dat veranderingen nodig zijn in de bouw en deze veranderingen vragen om lef en durf. Nú is de tijd om te innoveren en de keuze voor houtbouw is voor de hand liggend. Niet alleen is hout een hernieuwbare grondstof, het slaat ook CO2 op en tijdens de productie van kant en klare wanden en vloeren wordt nauwelijks stikstof geproduceerd. Voor die innovatie is SLiM in HOUT opgericht, een initiatief van SVP en MD2A, gericht op kennisdeling en productontwikkeling.
Op uitnodiging van architectenbureau MD2A werken wij zo samen aan de inzet van geprefabriceerde houten casco’s in een project in Rotterdam. In binnensteden is weinig ruimte om te bouwen. Niet alleen om te verdichten, maar er is ook amper ruimte voor een bouwplaats. Dat is in dit project ook het geval omdat er een trambaan voor de deur ligt. Hierdoor worden we gedwongen om te kijken naar het snelste, efficiëntste en slimste proces. Omdat de achtertuin de bouwplaats wordt is een proces ontwikkeld waarin het gehele casco vanuit de tuin kan worden aangevoerd en opgebouwd. Daarnaast worden alle componenten geprefabriceerd, zo ook de badkamer die modulair en herbruikbaar wordt ontworpen.
Veel panden in de binnenstad van Rotterdam moeten (grotendeels) worden gesloopt omdat de fundering te slecht is. In plaats van traditioneel bouwen worden de casco’s in dit plan in hout teruggebouwd, met behoud of herbouw van de bestaande gevels en bijzondere ornamenten. Daarnaast recyclen we bestaande houten balken als gevelbekleding of meubelen. Deze logistieke puzzel vlak naast de trambaan zorgt er niet alleen voor, dat forse vermindering van CO2 uitstoot plaatsvindt door gebruik van CLT hout, maar stelt ons ook in staat om slimmer en dus beter en sneller te bouwen.
Hoewel er nu specifiek voor de Zaagmolenstraat in Rotterdam ontworpen en gebouwd wordt, is dit de proeftuin voor een standaard methodiek die straks op tal van plekken toegepast kan worden.